Varifrån kommer termen “ Smurfing ”?

I multiplayer onlinespel används termen ”Smurf” (substantiv) för att hänvisa till en erfaren spelare som skapar ett nytt konto för att matchas mot oerfarna spelare för enkla vinster. Varifrån kommer denna användning av ordet?

Kommentarer

  • kanske vill prova på gaming.stackexchange.com
  • Så med andra ord skulle den erfarna spelaren kallas en Smurf? I det här exemplet, " Wow, jag blev precis ägd i den matchen. Motståndaren har låg poäng men vet helt klart hur man vinner. Han måste vara en smurf. "
  • @JYelton ja, jag tror att det skulle vara en korrekt användning av termen.
  • Notera (men inte värt ett svar): Personen du beskriver kan också kallas " ringsignal " eller " haj. "
  • Yelton – visst, att ' är helt korrekt. " Jag blev krossad av en ny spelare! Men det var faktiskt SomeFamousPlayerName, som smurfade! Oj! Jag fick åtminstone träffa SomeFamousPlayerName! Hon är fantastisk att du borde ha sett rörelserna! " det ' är så enkelt.

Svar

Denna definition av smurfing kommer från 1996 och spelet Warcraft II när vissa väl- kända spelare gjorde nya namn, låtsades spela dåligt och slog sedan de andra spelarna. De valde namnen PapaSmurf och Smurfette.

Det användes i alt.games.starcraft och definierades i april 1999 som:

någon som skapar ett nytt konto låtsas sedan vara en nybörjare.

Ett ursprung erbjöds i samma grupp februari 1999 :

Hur vanligt tror du falska nybörjare är? Du vet, bra spelare som
lockar riktiga nybörjare för en enkel vinst. Varför får de sina jollies från att göra något så dumt?

Jag tycker dock att det är intressant att notera att denna typ av sak startades under Warcraft II-dagar av Shlonglor och hans kompisar,
som verkar vara demi-gudar för vissa människor. De kallade det smurfing och
Shlonglor ”sa anledningen till det var för att de inte kunde hitta någon som ville spela dem. Så de började välja på nybörjare och ha roligt ”smurfing” dem, det är namnet de gav det. Han fortsatte med att säga hur det snabbt utvecklade vanan att smurf-smurfing , jättekul
han sa . Ja, och vem är den som lider av allt detta roliga som de erfarna har? Nybörjaren, förstås. Om det inte är det mest oförskämda beteende jag någonsin har sett ..

A Warcraft II: Ordlista definierar:

Smurfing

En slangterm som myntas av Warp! och Shlonglor för att betyda bra eller berömda spelare som använder falska namn för att gömma sig för människor och sedan försöker slå andra spelare. Det är bara en ”Smurf” om dessa spelare vinner.

Den tidigaste definitiva användningen av smurfing jag hittade var i alt.games.warcraft i Augusti 1996 :

heheh, när en riktigt bra spelare är deprimerad eller letar efter kul att piska lever helvete av en nybörjare, antar han ett falskt namn och går sedan med i spelet och agerar som en nybörjare, t han förstör alla i spelet. denna bizzare-handling kallas smurfing , när han sa ”don” t step on any smurfar ”han menade att inte bli så upptagen och hitta en smurf , och sedan få det levande helvetet ur dig 🙂

Det fanns också en referens i alt.games.warcraft som vissa upplevde spelare var ”troligen smurfar ” i juli 1996 .

Mer beskrivning :

den startades av Shlonglor , som är mer än en SC-spelare (han arbetar för Blizzard som deras webbansvariga). Han var en av War2-guruerna hela tiden och var utomordentligt känd på grund av sin war2-sida …fortfarande en av de bästa spelsidorna som någonsin skapats (även om det inte längre finns någonstans på nätet … han tog ner det när han började arbeta för Blizzard).

Anyhoo, det kom en poäng i Shlonglors berömmelse där ingen utom några utvalda individer skulle spela honom; alla, som hörde hans namn, skulle göra något av följande: cower av rädsla, dyrka som galen eller upprepade gånger utmana som en nybörjare. Mitt i detta var det praktiskt taget omöjligt för honom att få ett spel.

SÅ … Shlonglor och hans rumskompis vid den tiden, Warp, kom med ett geni-slag: gör upp ett falskt namn att ingen skulle känna igen och gå slå * av nybörjare.

Oavsett anledning, namn de valde var ”Papa Smurf” och ”Smurfette.”

Därifrån kom termen ”Smurfing.”

(Shaf, 1999)

Ett citat av Shlonglor från 2003 :

– (1996) Jag var skaparen av termen ” Smurf ”eller” Smurfing ”för att beteckna en berömd person som spelar spel under en falsk namn. Innan den tiden höll alla med vilket smeknamn de hade och övervägde aldrig att byta namn eller spela under falska namn. Det började när jag och Warp! spelade under falska namn ”Smurfar” och lurade alla våra vänner. Jag skapade en sida om det och det blev stort. Ganska snart spelade alla under sminkade namn och du hade ingen aning om vem du spelade. Denna praxis fortsätter att ske en TON idag och du hör fortfarande om Smurfing / Smurfs som alla går tillbaka till mig, min webbplats, och min Smurf sida.

Och ett utdrag från en augusti 1996 spelrapport (”The Smurfs vs Spiderman” (Zima), Red Barron och Void (idiot) ”) av Warp !:

Nåväl, jag spelade äntligen ett spel värt att skriva en berättelse om. Det var ett femspelarspel på Garden of War med medelstora resurser. Inblandade spelare var Shlonglor (spelade som PapaSmurf ), jag själv (spelade som Smurfette ), RedBaron, Void och Spiderman (som vi senare upptäckte var samma person som Zima / Cpl_Will). Shlonglor och jag var lagkamrater liksom RedBaron, Void och Spiderman.

Och sedan av Shlonglor kan det här vara den tidigaste beskrivningen:

Låt mig först förklara Smurf . Warp och jag tycker om att göra upp namn och spela människor i war2. Vi får dem att tro att vi verkligen suger och sedan slår dem. Men skämtet var på mig eftersom Zima drog mitt eget trick på mig. Han spelade som Spiderman och fick mig att tro att han sugde. Slagen på mitt eget spel! Så sorligt. Vi har mycket roligt att spela som smurfar . Vi pratar i smurf. Vi smurf oss lite röv i krig 2. Jag antar att det är helt barnsligt, men det är verkligen kul.

Kommentarer

  • Hugo, normalt skulle jag säga " varför ett så långt svar för en definition som kan ges med några ord, och kanske en länk till någon av de många långa förklaringarna om etymologin för detta på webben " . Att ' är vad jag normalt skulle säga. Men här säger jag " Jag gratulerar dig djupt för att du tog slipsen för att förklara ordet helt, med tanke på de otroligt slumpmässiga gissningarna på det någon annanstans på sidan! "
  • Jag kan bekräfta att Hugo är korrekt. Shlonglor brukade smurfa människor medan han spelade Warcraft2 på Kali: en.wikipedia.org/wiki/Kali_(software) och populariserade termen på sin webbplats.

Svar

Jag är inte säker på att jag håller med Robusto ”svar. Jag tror att termen smurfing , som tillämpas på spel, har mer att göra med de enskilda smurfernas oskiljaktighet. Förutom Papa Smurf, Grumpy Smurf, Brainy Smurf och Smurfette kan du inte skilja isär smurfarna med någon annan fysisk egenskap än deras namn. De är mestadels en amorf klump av blå kroppar i vita underbyxor.Det för mig föreslår hur verbet smurfing kom till: När en spelare går smurfar på ett konto väljer den spelaren medvetet att dölja sina offentliga egenskaper – t.ex. hans förflutna vinn-förlust-rekord, ligarangering, bortkoppling berättar och nätverks rykte – av onödiga skäl, och det enda som skiljer honom är namnet han väljer att anta. Han är ansiktslös men för sitt namn, precis som de flesta smurfarna är.

Massor av smurfar som står runt

Kommentarer

  • Jag går inte ' jag håller inte med @Robusto ' svaret antingen men jag kan ' Jag säger att jag håller med något av svaren eftersom de båda verkar vara vilda gissningar: / Men bilderna ensamma ger mig ett leende :))
  • Om Jag ' jag har inte fel, det ' är bara den amerikanska versionen av ' Smurfar ' som gör någon skillnad mellan andra smurfar än Papa Smurf och Smurfette. Många av gaggen i originalet ' strip-books ' förlitade sig på att smurfar inte kunde skilja varandra med utseende eller röster .
  • Uppröstningarna i det här svaret är ett utmärkt exempel på hur, på den här webbplatsen, uppröstningar ofta är, det bästa ordet kanske är " bisarra ".
  • Det skulle vara fascinerande, liksom, att veta om någon av rösterna gavs efter Hugo besvarade frågan. (Som en bortsett från vem vet inte ' vad smurfing är? Hur gammal skulle du behöva vara .. som född tidigare, vad, 1955 ???! Geesh!)

Svar

Jag trodde att det var på grund av ”Smurf Attack” där falska paket användes. Därför har förfalskning eller döljande av en identitet blivit allmänt känd som ”smurfing” online.

Men jag har ingen aning om hur ”Smurfattacket” själv ursprungligen fick namnet …: -)

Kommentarer

  • Det här var min första tanke, men det känns som en sträcka. Skicka pings till sändningsadressen är inte ' t som att slå ner nybörjare.
  • @nmichaels Jag ser betoningen som att vara mer på att dölja identitetsdelen än att rensa nedslag.: -)
  • Det har helt ingen koppling till detta. Det ' är en enkel, välkänd aktivitet inom spel, förklaras i rätt svar.
  • Inte särskilt välkänt säger jag ', eftersom jag ' är en spelare och aldrig har hört den användas i det sammanhanget tidigare.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *