Hvorfor er sykkelpedaltrådene ' venstrehånd igjen til venstre og høyre til høyre?

Jeg forstår grunnen til at sykkelpedaler er motsatt gjenget på begge sider. Det jeg ikke forstår er hvorfor det fungerer fordi jeg savner noe.

Ta for eksempel riktig pedal. Trådene er høyrehåndede, så det ville strammes ved å vri den med klokken (hvis pedalen var mellom deg og sykkelen). Når du forestiller deg dette fra det samme perspektivet, får en person som tråkker den høyre pedalen stadig til å snu mot- med klokken, i forhold til sveiven. Hvis det er noen friksjon mellom pedalen og bolten som fester den til veiven, kan jeg forestille meg at den ville skape en kraft som ville prøve å dreie bolten mot klokken sammen med pedalen. / p>

Dette er det motsatte av det som skjer, og jeg har sett boltene tredd etter å ha trent mye bakover selv. Hva mangler jeg?

Kommentarer

• Jeg forstår ikke ‘ t helt forstår spørsmålet, men friksjonen peker i motsatt retning av bevegelsen. Hvis noe snurrer med klokken, akselererer friksjonen det mot klokken.
  • @JustcallmeDrago: dette kan være et godt spørsmål for bicyles.SE også.
  • @freiheit: Å mann ! Jeg di dn ‘ t se det i SE-listen. Hvis en mod føler at dette kan flyttes, flytt det!
  • @Mark: Høyre … men den friksjonen er på pedalen. Det er en lik og motsatt friksjon på selve bolten (eller kanskje ikke like, da jeg ikke ‘ ikke kjenner mekanikken til lagrene)
  • @Georg: » hjelp » innlegg på sykler SE er tydeligvis helt utenfor temaet som det er fordi det ‘ er ikke et spørsmål. Å stille et spørsmål med en lenke her er riktig måte å gjøre det på.

Svar

Ta til høyre pedal som et eksempel. Den bruker en høyre tråd, så å dreie pedalspindelen med urviseren (CW) i forhold til veiven vil skru spindelen inn, mot urviseren (CCW) vil skru den av.

Si at du setter sykkelen inn et reparasjonsstativ, ta tak i høyre pedal og simuler forsiktig bevegelsen til noen som sykler (hold alltid pedalplattformen vannrett som om foten din var der). Pedalens kropp vil dreie CCW i forhold til sveiven.

Du vil tro at dette kan hjelpe til å skru av pedalen! Men i virkeligheten vil spenningsmomentet på gjengene være langt, langt større enn noen friksjon i lagrene kunne generere. Selv om lagrene skulle gripe, ville det være veldig vanskelig å skru ut pedalen (med mindre den aldri var tett til å begynne med).

Vurder nå noen som sykler og legger vekt på høyre pedal. Dette påfører en kraft vinkelrett på bakken, uansett hvor foten er i pedalslaget. I forhold til veivarmen roterer denne radiale kraften CCW, som via prosessen med mekanisk presesjon skaper et CW-dreiemoment på pedalspindelen (og strammer den). Rotasjonene på venstre side er alle omvendte, så den må bruke motsatt gjenging for å forhindre at pedalen løsner.

Se også «Precession» på Wikipedia , hvorfra illustrasjonen nedenfor er tatt (CC-SA).

Illustrasjon av presesjon på roterende bolt

Kommentarer

• Tusen takk. Jeg skjønte ikke ‘ at det var en annen kraft på jobb, og at lagerfriksjonen var ubetydelig.
  • En annen ting å gjøre er å ta en penn eller blyant i den ene hånden og hold den nær slutten. Ta deretter løst pennens kropp med den andre hånden og beveg enden (holdt av første hånd) i en sirkel. Da vil pennen ha en tendens til å rotere i den andre håndens løse grep i en retning motsatt retningen førstehånden beveger seg.
  • I illustrasjonen på Wikipedia-siden, I ‘ Jeg tolker den grønne pilen som retning av kraften fra foten (forutsatt at du ‘ er klippet inn og kan trekke så vel som skyve). Er det riktig?

Svar

Jeg vet ikke om det er riktig eller ikke, men Wikipedia har dette å si:

Høyre side (vanligvis kjøresiden ) pedalspindelen er gjenget til høyre, og venstre (vanligvis ikke-drivsiden) pedalspindelen er venstre (omvendt) gjenget for å forhindre at den løsner av en effekt som kalles presesjon.

Selv om venstre pedal dreier med klokken på lageret i forhold til sveiven (og det ser ut til å stramme en høyre tråd), presser kraften fra rytterens fot spindelen mot veivtråden ved et punkt som ruller rundt med urviseren i forhold til veiven, og trekker dermed sakte utsiden av pedalspindelen mot urviseren (mot klokken) på grunn av friksjon og dermed løsner en høyre tråd.

Kommentarer

• Wikipedia her er riktig. Antagelsen om at lagerfriksjonen over hele overflaten av spindelen er lik er feil. Friksjonen er høyest øverst på spindelen, der rytteren ‘ s kraft skyver ned på pedalen. Hvis du ser på dette punktet med høyest friksjon, beveger den seg motsatt rundt spindelen til retningen pedalen beveger seg – når pedalen roterer med klokken rundt spindelen, beveger dette punktet seg mot urviseren. y pedalene er gjenget, de vil ikke ‘ ikke løsne hvis de blir spunnet i begge retninger uten denne nedadgående kraften.
  • Også lagerkoppene til veivsystemet kan ha høyre og venstre tråd.

Svar

Jeg tror at pedalakselgjenger er høyrehendt på høyre og venstre side utlevert på venstre side er slik at pedalene, som er asymmetriske, bare passer på de riktige sidene. Pedalens lagre har så lav friksjon at det under pedaleringen ikke er tilstrekkelig dreiemoment til å overvinne den statiske friksjonen til gjengene som holder pedalene mot veivarmene.

Men hvis det var noen betydelig friksjon nettoaksjonen til framover tråkk ville være å skru ut pedalene fra veivarmene på begge sider.

Dette kan sees som følger. Tenk på høyre side sett fra høyre og se fra utsiden av høyre pedal mot veivarmen. Se for deg et malingsflekk plassert på enden av veivarmen på utsiden, og forestill deg at sveiven dreier CW. Det vil sees at malingspunktet roterer CW når veiv roterer CW. Men vi vet at en høyrehendt mutter må snus CCW sett fra hodet på en bolt for å stramme bolten, fordi dette ville være CW sett fra mutterenden for høyrehendte gjenger.

Svar

Etter min mening er den enkleste måten å se dette på følgende:

ta to identiske skruene, sett dem litt inn i pedalene og begynn å sykle. Hvis du ser på sykkelen bak, vil begge skruene bevege seg til samme side, den ene strammer og den andre løsner.

Hvis du vil at de begge skal stramme, må de bevege seg i motsatt retning, så helikopterene må være motsatte.

Svar

Jeg bygde en gang en tilpasset sykkel, og brukte en sveiv fra en annen sykkel. Jeg fant ut at veivdesignet skilte seg fra giversykkelen, og dermed bare passet til den egendefinerte sykkelen min når den ble installert i motsatt retning. Jeg så ingen andre problemer med denne løsningen, til en fin vårmorgen mens jeg kjørte på den nylig fabrikerte tilpasset sykkel nedoverbakke i høy hastighet, høyre pedal un-gjenget og falt på kjørebanen. Dessverre fulgte høyre fot min, det samme gjorde høyre ben. I det som så ut til å være nesten et helt minutt med sakte bevegelser, hele kroppen fulgte etter en møte-og-hilsen med veibanen den fine vårmorgenen. Jeg lå krøllete og hardt skadet, mot et metallskilt i en ukjent periode til en forbipasserende bilist stoppet og ringte 911. Jeg var fraktet til Emergency Central, der kirurger jobbet i timevis for å stoppe blødningen og fjerne min tilpassede sykkel fra det smertefulle hvilestedet i endetarmen min. Av frykt for det verste ble en prest innkalt av sykehuspersonalet, og familien min fikk beskjed om tilstanden min. Fo Heldigvis trakk jeg gjennom, og er i stand til å betjene rullestolen min uten hjelp, takket være mange måneders rehabilitering og terapi. Så for å svare på spørsmålet ditt; det betyr lite, hvorfor pedalene har en tendens til å løsne når en venstre tråd er installert på høyre side. Imidlertid for kjærligheten til Gud; det ville være i sin beste interesse å huske å være helt sikker på å plassere pedalen med høyre gjenger på sykkelens høyre side.

Kommentarer

• Svaret ditt kan bli bedre mottatt hvis det var, i stedet for å fokusere på den dramatiske opplevelsen, det var å i stedet fokusere på det faktum at du – smertefullt – oppdaget at fordelene med å ha tråder som de er mer enn teoretisk, og at reversering av tråden i praksis kan føre til at de løsner.