Hoeveel pixels in een megapixel?

Ik probeer de definitie van een megapixel te achterhalen? Sommige referenties op internet plaatsen het op 1 miljoen pixels, en andere plaatsen zeggen dat het gelijk is aan 2 ^ 20 = 1.048.576 pixels.

Reacties

  • Gewoon om de normale menselijke nieuwsgierigheid te bevredigen? Of is er iets waarbij het uitmaakt op welke manier megapixels worden geteld?
  • ” Genoeg en meer dan genoeg voor arme Catullus ”

Antwoord

Ongeveer een miljoen.

Ik denk dat in het algemeen vanwege afronding – en nog belangrijker, andere factoren uit de echte wereld die betekenen dat megapixels slechts losjes verband houden met het werkelijke oplossend vermogen – dit niet Het maakt niet echt uit of megapixels binair of decimaal is. Het is een nuttige term omdat het toevallig in het bereik ligt waar we voor mensen bruikbare kleine getallen krijgen met de digitale cameras (tot nu toe). Het wordt zelden gebruikt om een precieze waarde: een camera van 16 megapixels genereert waarschijnlijk fotos met een iets andere grootte dan een camera van een ander merk.

Om dezelfde fundamentele reden is kilopixel geen echt woord, omdat er geen specifiek geval waarin het nuttig zou zijn.

Over het algemeen komen er veel van ons fotografie met een technische achtergrond, of het nu programmeur, ingenieur of anderszins is, heeft de neiging om naar precisie te zoeken. Als het op belichting aankomt, is alles onder een derde van een stop waarschijnlijk geen probleem, en als het om pixels gaat, is een vergelijkbare basisregel logisch: totdat we het hebben over het verdubbelen of halveren van het aantal, zweet het.

Ik heb dit oorspronkelijk gepost als een opmerking op een andere vraag , maar ik denk dat het deze beantwoordt .

Reacties

  • Mijn thermoimager is 20kPixels, en Basler racer series zijn 2-16 kPixel. Dat is net zo handig als MPixels. Of in het geval van Baslers is het nuttiger dan de gebruikelijke MP-maat, omdat ze 2 dimensies niet op een onherstelbare manier door elkaar halen.
  • Ik sta gecorrigeerd. Het ‘ is echter geen term in algemene fotografie .
  • en de drempel waar het net zo veel toe doet als 1 Mp of u gebruik x1000 of x1024 als basis is 20,5 MP. Dus een 21 MP camera zou een 20 MP camera zijn in basis 1024. De fabrikanten zouden het in geen geval adverteren als een 20 MP camera, dus ik wed dat ze het daarmee eens zijn, haha. Niet dat het uitmaakt of het echt een paar meer of minder pixels heeft. een factor 2-4 is wat er echt toe doet.
  • Juist, precies. Bij 20,5 MP is, hoewel het verschil in afronding Een miljoen , dat bedrag niet ‘ zo belangrijk dat we geven om de details. Ik ben het er helemaal mee eens dat het alleen echt uitmaakt als je ‘ belangrijke factoren tegenkomt. Boven de 20 moeten we waarschijnlijk afronden naar de dichtstbijzijnde 5, en zodra cameras routinematig in het bereik van 40+ mpix zijn, is afronding op de dichtstbijzijnde 10 redelijk.
  • Welke van de (momenteel) 8 andere antwoorden is ” het ” ander antwoord?

Antwoord

Een megapixel is gedefinieerd als 1 miljoen pixels, niet 2 ^ 20.

Opmerkingen

  • wat hij zei / wijst naar MikeW
  • Waar, maar niet het hele verhaal. Een sensor met 1.048.576 pixels zou ook een ” 1 megapixel ” sensor zijn. Het precieze verschil is niet ‘ t belangrijk.
  • Dus als je een afrondt van 9,7 naar 10, is ‘ t maakt echt uit of je eigenlijk afrondt op 10 of 10,2 maar ervoor kiest om 10 te schrijven?
  • @mattdm Als je echt de meest belachelijke uitbreiding wilt zien van het idee dat cameras nauwkeurig zijn tot op de negende decimaal ( in termen van sluitertijden uitgedrukt in decimale waarden van één seconde), bekijk dit eens: scantips.com/lights/fstop2.html

Antwoord

Het hangt ervan af hoe u telt, maar bijna elk bedrijf vermenigvuldigt het aantal fotosites en deel door één miljoen . Ze maken zelden het onderscheid als die fotosites naast elkaar of gelaagd zijn. Om deze reden maakt een 45 MP Sigma SD1 een afbeelding met dezelfde resolutie als een 15 MP Canon 50D.

Ze citeren soms twee cijfers, effectieve megapixels en feitelijk . Effectief zijn de afbeeldingen die de uiteindelijke afbeeldingen met een maximale resolutie opleveren en die iets minder kunnen zijn dan de werkelijke afbeeldingen, namelijk het aantal op de sensor. Sommige hiervan kunnen worden gemaskeerd om de achterste niveaus te lezen en andere gaan verloren vanwege het afbeeldingsgebied van de lens.

Antwoord

In computers, wanneer we het hebben over kilobytes en megabytes, zijn de termen kilo en mega traditioneel gewijzigd, waardoor kilo = 2 ^ 10 en mega = 2 ^ 20.

Dit heeft tot verwarring geleid, omdat fabrikanten van harde schijven megabyte zouden gebruiken om 1 miljoen bytes aan te duiden in plaats van 2 ^ 20 (resulterend in indrukwekkender getallen).

Dit heeft geleid tot de definitie van twee nieuwe termen, Kibibyte en Mebibyte , wat 2 ^ 10 en 2 ^ 20 betekent.

Maar als we het hebben over iets anders dan bytes, moeten kilo en mega nog steeds verwijzen naar hun oorspronkelijke betekenis, duizend en een miljoen.

Een megapixel zou dus 1 miljoen pixels moeten zijn. Maar dit kan vaak een benadering zijn. Bijv. mijn 18 megapixel Canon EOS 7D heeft “slechts” 17,9 miljoen pixels.

Opmerkingen

  • De corruptie van de termen ” kilo ” en ” mega ” waren logisch voor RAM en andere elektronica die door hun fysieke structuur werden gedwongen om een macht van 2 te zijn. Naarmate de maten toenemen en het verschil tussen de machten van 2 en machten van 10 toeneemt, wordt dit verwarrender. Ik beschouw het als een ongelukkige vergissing in de geschiedenis dat de machten van 2 ooit zijn gebruikt.

Antwoord

Om u te beantwoorden moeten begrijpen wat een pixel is.

Wikipedia :

Bij digitale beeldbewerking is een pixel of pel (beeldelement) een fysiek punt in een rasterafbeelding, of het kleinste adresseerbare element in een weergaveapparaat.

Dus Mega is een eenheidsvoorvoegsel, het betekent gewoon 1"000"000. Wetende dat 12 Megapixels eenvoudigweg 12 “000” 000 betekent.

Dit gezegd hebbende, wanneer uw camera-constructeur “Ongeveer 14,3 Megapixels” weergeeft in het gegevensblad, is het een vereenvoudiging om te voorkomen dat u dingen schrijft zoals: 14,204,928 pixels.

Deze waarde wordt berekend op basis van de resolutie van de fotos die u “maakt: 4352 x 3264 pixels = 14,204,928 pixels.

Antwoord

Het hangt ervan af of u “verkoopt of kopen. Als u marketingliteratuur schrijft, wilt u dat het Mpix-nummer zo hoog mogelijk is. Dat betekent dat je 10 6 gebruikt voor “mega”. Als het in uw voordeel is om het aantal klein te laten lijken, gebruikt u 2 20 , oftewel 1.048.576.

In werkelijkheid is een verschil van 5% in het totale aantal pixels is vrijwel niet relevant. Houd er rekening mee dat de lineaire resolutie overeenkomt met de vierkantswortel van het totale aantal pixels, dus 5% meer pixels is slechts 2,5% meer lineaire resolutie. U zult dat verschil niet merken, zelfs niet bij twee afdrukken met de juiste maat die u naast elkaar kunt vergelijken.

Antwoord

Ik zou ook willen zeggen dat elke “pixel” in een DSLR is eigenlijk maar een deel van een pixel. Dus de sensor zelf heeft bijvoorbeeld gevoelige lichtelementen voor een R en een G en een B, en misschien nog een G. Nu, deze drie of vier zouden samen een enkele pixel moeten vormen, maar dat is niet zo. Ze interpoleren en maak de vier, tel als vier pixels.

Of iets dergelijks ( http://en.wikipedia.org/wiki/Bayer_filter )

Dit betekent dat je 20 megapixel camera misschien wel een echte 5 megapixel camera is, maar dat hij is geïnterpoleerd met algoritmische magie.

Hetzelfde geldt voor het LCD-scherm. Een “1 miljoen dots” -scherm heeft slechts 300kish pixels. Helaas.

Opmerkingen

  • Dit onderschat de kwaliteit van die interpolatie-algoritmen. Als het gewoon een kwestie van 4: 1 was, zou de praktijk waarschijnlijk zijn gestopt toen de sensordichtheid toenam en de bestandsgrootte dienovereenkomstig toenam. Maar in feite draagt de interpolatie echt bij aan extra resolutie. Het ‘ is niet zo goed als 1: 1, maar het is ‘ ook niet 4: 1.
  • Voor zover ik begrijp, is het niet dat DEZELFDE 4 pixels worden geïnterpoleerd, maar ELKE FOTOSIET wordt 4 keer gebruikt om de kleurwaarde van de 4 aangrenzende pixels in het uiteindelijke beeld te berekenen. (behalve de fotosites in de rand van de sensor).
  • Dit is niet correct. De pixels (fotosites) op de sensor komen allemaal overeen met een pixel in de afbeelding, maar op een normale sensor is 1/2 groen, 1/4 is rood en 1/4 is blauw. Het Bayer-algoritme gebruikt simpelweg elke pixel-buur om te bepalen wat de echte kleur op die fotosite was. Dit is heel anders dan de interpolatie die wordt gebruikt om een groter beeld te maken van een kleinere sensor. Dit is ook totaal anders dan de 3 RGB-subpixels van een LCD-scherm die samen één pixel vormen.
  • @mattdm is correct, moderne algoritmen voor het verwijderen van de Bayering zijn veel geavanceerder dan een eenvoudige interpolatie.U hoeft alleen maar naar een afbeelding van een resolutie-testdoel te kijken om te zien. U kunt ‘ niet eenvoudig de verschillende kleuren over elkaar heen leggen, omdat ze ‘ niet op één lijn liggen.
  • @MarkRansom je kunt ze over elkaar heen leggen als je elk 4 enkelkanaals afbeeldingen maakt uit de subset van de fotosites met hetzelfde filter (of dezelfde positie in de Bayer-tegel) en ze een halve pixel verschuift om ze uit te lijnen (uiteraard met behulp van een interpolatie). Maar dit is slechts een van de benaderingen voor het reconstrueren van RGB-kleuren, een simplistische benadering.

Antwoord

Megapixels converteren naar pixels lijkt erg op het converteren van megabytes naar bytes.

1000 bytes zijn 1 kilobyte (niet te verwarren met kibibytes die 1024- gebaseerd)
1000 KiloBytes zijn 1 MegaByte (niet te verwarren met Mebibytes , die 1024 * 1024-gebaseerd zijn), wat neerkomt op 1 miljoen bytes.

We kunnen de eenheden dus eenvoudig als volgt converteren:

1000 Pixels zijn 1 KiloPixel (zelden gebruikt in de praktijk) 1000 Kilopixels zijn 1 Megapixel (1 miljoen pixels)

Hier zijn enkele voorbeelden:

Een camera met 96×128 pixels is een camera van 0,012 MP (of 12kP-camera)
Een camera met 120×160 pixels is een camera van 0,019 MP (19kP)
Een camera met 240×320 Pixels is een 0,07 MP camera (70kP)
Een camera met 320×480 pixels is een 0,15 MP camera (150kkP)
Een camera met 360×640 pixels is een 0,23 MP camera tijdperk
Een camera met 480×640 pixels is een 0,30 MP camera
Een camera met 480×854 pixels is een 0,40 MP camera
Een camera met 540×960 pixels is een 0,51 MP camera
Een camera met 600×1024 pixels is een 0,61 MP camera
een camera met 768 x 1280 pixels is een 0,78 MP camera
Een camera met 720 x 1280 pixels is een 0,92 MP camera (920 kP)
Een camera met 960 x 1280 pixels is een 1,22 MP camera
Een camera Met 900×1600 pixels is een 1,44 MP camera
Een camera met 1200×1600 pixels is een 1,92 MP camera
Een camera met 1080×1920 pixels is een 2,07 MP camera
Een camera met 1440×1920 pixels is een 2,76 MP camera
Een camera met 1536×2048 pixels is een camera van 3,14 MP
Een camera met 1440×2560 pixels is een camera van 3,68 MP
Een camera met 1800×2400 pixels is een camera van 4,32 MP
Een camera met 1920×2560 pixels is een camera van 4,91 MP
Een camera met 1944×2592 pixels is een 5,03 MP camera
Een camera met 2048×3072 pixels is een 6,29 MP camera
Een camera met 2448×3264 pixels is een 7,99 MP camera
Een camera met 2160×3840 Pixels is een camera van 8,29 MP – Een camera met 3072×4096 pixels is een camera van 12,58 MP
Een camera met 2880×5120 pixels is een camera van 14,74 MP
Een camera met 3264×4896 pixels is een camera van 15,98 MP
Een camera Met 3600×6400 pixels is een 23,04 MP camera
Een camera met 4096×6144 pixels is een 25,16 MP camera
Een camera met 4320×7680 pixels is een 33,17 MP camera
Een camera met 5720×10240 pixels is een 58,57 MP camera

Het is gemakkelijk te berekenen. Vermenigvuldig gewoon width[px] * height[px], en je krijgt het aantal megapixels.

Reacties

  • -1 : 1000 bytes zijn niet één kilobyte in algemeen gebruik . 1 kB is 2 ^ 10 = 1024 bytes. Het hele punt van deze vraag is het onderscheid tussen de twee, en dit antwoord negeert dat.
  • Ik ‘ heb dit naar beneden gestemd omdat a) het niet ‘ t nieuwe informatie toe te voegen naast andere antwoorden en b) de muur van getallen en herhaalde ” Camera A Camera ” regels is gewoon onleesbare ruis.
  • Sorry, ik vergat dat in de stroom van antwoorden over pixels … de berekening van bytes hetzelfde is als de pixels … 1024bytes is 1Kilobyte, 1000pixels = 1Kilopixel .. … 1024Kilobytes is 1Megabyte, 1000Kilopixel = 1Mega Pixel … 1024Megabytes = 1Gigabyte en etc ……. ok? 🙂 ..Sorry voor de fout ….

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *